Spel­utveckling Design & produktutveckling

Lila figur Spelutveckling.

LÄR DIG KODA EGNA SPEL

Är du nyfiken på hur spelfigurerna kan falla så naturligt? Vill du veta hemligheten bakom framgångsrika spelproduktioner? På LBS Spelutveckling får du djupdyka i ditt stora intresse - spelprogrammering.

Under utbildningen fokuserar du på den tekniska delen i utvecklingsprocessen. Helt enkelt det som händer bakom grafiken. Du arbetar främst med programmering i både två- och tredimensionella miljöer. Men du har också möjlighet att fördjupa dig inom exempelvis 3D-grafik eller design.

Genom egna mätningar och beräkningar lär du dig avancerade tekniker för bland annat simulering av fysik och effekter i spel. Du får också möjlighet att utveckla spel i aktuella utvecklingsmiljöer, mycket görs för PC men vi jobbar även med spel i Virtual reality. Du kan också fördjupa dig med tillvalet LBS Extended Reality.

Under utbildningen får du arbeta med större spelprojekt från idé till färdig produkt. Då får du koppla samman det du lärt dig och har även möjlighet att fördjupa dig inom något område. Du kommer att kunna utmana dig själv. LBS Spelutveckling ger dig chansen att nå så långt det är möjligt inom spelutveckling och programmering på gymnasienivå. Utbildningen ger dig dessutom behörighet att läsa vidare på högskola eller universitet. Den ger också generell behörighet till högskola och universitet, exempelvis till ingenjör eller civilingenjör.

Om programmet

Väljer du Spelutveckling så läser du ett Teknikprogram med inriktning Design och produktutveckling. Du har alla de kurser som ingår i både det nationella programmet och inriktningen. Förutom de kurserna läser du också fördjupningskurser kopplade till din profil. På LBS Spelutveckling läser du:

  • Programmering
  • Digitalt skapande

INFO

Program: Teknikprogrammet
Inriktning: Design och produktutveckling
  • Profil: Spelutveckling
  • Sökkod: TEDES

EFTER UTBILDNINGEN

Behörighet: Högskoleförberedande
Relaterade yrken: Spelutvecklare, leveldesigner, spelprogrammerare, procedural artist, technical artist m.m.
    • Den svenska dataspelsbranschen omsätter över

      32

      miljarder kronor årligen (Spelutvecklarindex, 2023)

    • År 2031 kommer det behövas

      41000

      spelutvecklare i Sverige (Dataspelsbranschen, 2023)

    • Det bästa är garanterat att jag får fördjupa mig inom det som intresserar mig. Bland annat programmering och användning av estetiska program.

      Liam åk 1

    NYFIKEN PÅ VÅRA ANDRA UTBILDNINGAR?

    Vi erbjuder flera kreativa och spännande profiler. Gå vidare för att läsa mer om dem här!