Maria.

"Att se en elev bli stolt över sig själv är fantastiskt"

Att undervisa handlar om mer än bara ämneskunskap – det handlar om att se och lyfta varje elev. För Maria Wågenberg är relationer, ödmjukhet och tydlighet grunden i lärarrollen. Efter sex år på LBS brinner hon fortfarande för att stötta elevernas utveckling, både i och utanför klassrummet. Här berättar hon om sin undervisningsfilosofi och varför ett enkelt tack från en elev kan betyda allt.

Vad undervisar du i, och vad är det bästa med ditt ämne?
– Jag undervisar i svenska, svenska som andraspråk, religionskunskap och entreprenörskap. Det bästa med mina ämnen, oavsett vilket vi pratar om, är att se elever/ungdomar att utvecklas och växa som individer. De ögonblicken då man ser en elev bli stolt över vilka de är och får syn på sin egen kunskapsutveckling, är fantastiskt!

Hur skulle du beskriva din undervisningsstil?
– För mig har alltid relationskapital, ödmjukhet och tydlighet varit ledord i min lärarroll. Det viktigaste är att nå eleverna som människor innan man når dem i ämnet. Att möta varje elev med ödmjukhet och bygga upp en bra relation är oerhört viktigt inledningsvis i en kurs. Därefter behöver relationskapitalet byggas på tillsammans med kunskapsinhämtning, i kombination med tydliga ramar, kontinuerligt i den resterande delen av kursen.

Hur arbetar du för att inspirera och stötta eleverna i deras kreativa utveckling?
– Framför allt handlar det om att lyssna på varje elev så att det får möjlighet att dela med sig av sin kreativa förmåga. Utifrån vad de berättar kan de vara med och välja hur de vill visa den på olika sätt i en kurs. I vissa moment kan examinationsmoment vara mer styrda enligt kunskapskraven, men i de moment där det finns möjlighet till flexibilitet måste kreativiteten få bli synlig.

Finns det någon teknik eller metod du ofta använder i klassrummet?
– För att ge alla elever så goda förutsättningar som möjligt arbetar jag mycket med tydlighet och motivation på gruppnivå för att sedan gå ner på individnivå där det behövs ytterligare anpassningar. Lektionsstruktur, struktur i läroplattformar samt tydlig återkoppling anser jag är tre nycklar som leder till goda resultat.

  • LBS som skola blir speciell för den mångfald och kreativitet som den representerar och är tillåtande för. Studiero och respekt leder till att alla trivs och känner att de har hittat hem.

    Maria Wågenberg Lärare

Hur är kollegorna och arbetsmiljön?
– Kollegorna på LBS är fantastiska och stöttar varandra. Ett förhållningssätt med givande och tagande är en naturlig ingrediens och precis som hos eleverna får även de anställda vara sig själva och blir bemötta med respekt.

Vilket är ditt bästa minne från din tid på LBS?
– Det var när en mentorelev, som hade haft det tufft i livet, sa till mig på studenten: “Maria, du har visat mig vad en god människa är och jag är på väg att bli det”. Att ha visat en elev fina värderingar och hur man blir en fin medmänniska, och att en elev har förstått vad det handlar om, är ett bevis på att man har gjort något bra enligt mig.

Vad gör du gärna på fritiden?
– På fritiden är familj och hälsa viktigt. För att må bra ägnar jag mycket tid till att umgås med släkt och vänner. Att resa och besöka olika kulturer är också något jag prioriterar i mitt liv när det ges möjlighet i livspusslet.

Vilken är din favoritfilm, spel eller kreativa inspirationskälla?
– Min favoritfilm är “Gladiator” då jag älskar den tidsepok som den utspelar sig i samt den plats den utspelar sig på. Handlingen och karaktärerna är fantastiska som går rakt in i mitt hjärta. Mitt favoritspel är “Zelda”. Dramaturgin, huvuduppdraget och karaktären fångade mitt intresse redan under uppväxten då min bror introducerade mig i spelvärlden, och sedan dess har “Zelda” alltid haft en speciell plats i mitt hjärta.

Maria Wågenberg arbetar på LBS Kreativa Gymnasiet Örebro.

Fler artiklar

Det finns inga resultat som matchar din filtrering.